In 2021 werden volgens de gegevens van BOVAG en RDC 294.119 gebruikte personenauto’s geïmporteerd, een stijging van rond de 36 procent ten opzichte van 2020. Vergelijk dat met de  323.000 nieuwe auto’s die in Nederland werden verkocht in 2021, en het wordt al gauw duidelijk dat veel personen klaarblijkelijk vinden dat de invoer van een tweedehandse auto uit het buitenland voordeliger is dan het lokaal aan te schaffen. Vanwaar deze toename? We zetten 3 redenen voor je op een rij waarom een auto in Nederland invoeren best wel loont.

1.         De prijs

In Nederland zijn auto’s gemiddeld 18.5% duurder dan in andere Europese landen vanwege de BPM, de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Nederland is anno 2022 het enige Europees land dat BPM voor nieuwe auto’s eist. De BPM wordt onder andere gecalculeerd op basis van de cataloguswaarde van de auto en de CO2 uitstoot ervan. Om te illustreren hoe BPM berekenen van invloed is op de prijzen:

Volgens autorai.nl bedraagt de BPM voor een Volkswagen Golf GTI €10.142. In Nederland hangt daarom een prijskaartje van €51.690 aan dit model, terwijl dezelfde auto in België €41.860 kost, en in Duitsland nog minder voor €38.250. Dat zijn dus de prijzen voor een nieuwe auto. De prijzen voor een tweedehandse auto buiten Nederland vallen ook veel lager uit dan in Nederland.

2.         BPM voordeel

Wanneer je een tweedehandse auto invoert, dien je nog steeds BPM te betalen. Echter, dit is niet de volledige BPM waarde en wordt de rest BPM genoemd, want dit bedrag daalt mee met de afname van de waarde van de auto. Maar zelfs met de rest BPM erbij berekend is een ingevoerde auto vaak stukken goedkoper dan in Nederland, en het wordt al gauw duidelijk waaarom veel consumenten kiezen voor een tweedehands voertuig uit het buitenland.

3.         Variatie

Behalve de voordelige prijzen, maakt een ruimere keuze aan modellen het invoeren van een auto uit het buitenland, vooral Duitsland, ook de moeite waard. Duitsland staat bekend als de grootste automarkt van Europa, 6 keer groter als Nederland. Mede hierdoor worden auto’s in Duitsland gemaakt met meer opties en luxueuzere uitvoeringen. Verder zijn de modellen auto’s die Nederlanders graag rijden, de hatchbacks en SUV’s, in Duitsland makkelijker tweedehands te krijgen dan in Nederland vanwege het feit dat veel auto’s daar al na enkele duizenden kilometers worden vervangen (bron: EasyImport.nl). Koppel dit aan het groter aanbod dat de prijzen drukt–zulke auto’s zijn al gauw 20%-30% goedkoper dan een nieuwe of zelfs een tweedehandse in Nederland–en het is glashelder dat zo een auto invoeren zeer vriendelijk is voor je portemonnee.