Glas heeft veel voordelen, maar het heeft ook een nadeel: het kan kapotgaan. Niets is zo vervelend als een beschadigde autoruit, zeker niet wanneer het gaat om de voorruit. Een sterretje of scheur leidt vaak al snel af tijdens het autorijden en het risico bestaat dat de schade groter wordt mettertijd. Autoruit reparatie is een van de oplossingen, maar dit is lang niet altijd mogelijk. In welke gevallen kunt u kiezen voor autoruit reparatie en wanneer is het vervangen van de complete ruit noodzakelijk?

Autoruiten zijn geen ‘gewoon glas’

Er is geen standaarduitvoering van glas. Er zijn tientallen verschillende soorten. De meest bekende varianten zijn:

  • Isolatieglas
  • Geluidswerend glas
  • Gekleurd glas
  • Anti-inbraak glas
  • Glas-in-lood
  • Plexiglas
  • Gehard glas
  • Gelaagd glas

Bij het maken van autoruiten wordt gekozen voor de laatste twee varianten. Gehard en gelaagd glas hebben namelijk voordelen die deze varianten bijzonder geschikt maken voor de auto-industrie. Maar ook deze varianten kunnen kapotgaan. Het verschil tussen gelaagd en gehard glas is echter essentieel wanneer het gaat om autoruit reparatie. Gelaagd glas kan namelijk wél gerepareerd worden, gehard glas niet.

Autoruit reparatie: het verschil tussen gelaagd en gehard glas

Autoruit reparatie is alleen mogelijk bij gelaagd glas. Dit heeft te maken met de opbouw van de autoruit. Gelaagd glas bestaat uit minstens twee lagen glas met een PVB-folie tussen de twee lagen glas. Omdat de twee glaslagen vastzitten aan een laag van PVB-folie is ruitschade niet direct het einde van de ruit. De ruit kan niet uiteenvallen omdat het ook bij schade bij elkaar gehouden wordt door de laag folie. Een ster of een scheur zit vaak in slechts een van de glaslagen (meestal de buitenste laag uiteraard). Wanneer de ruitschade beperkt is, dan is autoruit reparatie mogelijk. Een sterretje kan vaak nog gerepareerd worden immers.

Bij gehard glas is autoruit reparatie niet mogelijk. Dit heeft wederom te maken met de opbouw van het glas. Deze autoruiten bestaan uitsluitend uit glas en bevatten dus geen PVB-folie. Het is echter niet zo dat het hier gaat om ‘gewoon’ glas. Gehard glas wordt gemaakt door het glas eerst te verhitten tot een temperatuur van minstens 600 graden Celsius. Daarna wordt het snel afgekoeld waardoor het bijzonder hard wordt. Gehard glas wordt ook wel veiligheidsglas genoemd omdat het in duizenden stukjes uiteenvalt wanneer het glas beschadigd wordt. Op die manier is de kans op letselschade vele malen kleiner dan wanneer er grote stukken glas na ruitschade door de auto vliegen.

Het gevolg is echter wel dat autoruit reparatie niet mogelijk is. Bij schade tijdens een aanrijding, steenslag of inbraak versplintert de autoruit immers. Een nieuwe autoruit plaatsen is dan de enige optie.

Welke autoruiten zijn gemaakt van welk glas?

Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om te zeggen welke autoruit gelaagd of gehard is, zonder te kijken naar het automodel en de eventueel te vervangen autoruiten. Het is echter wel zo dat alle voorruiten van auto’s op de Europese markt sinds de jaren ’80 een gelaagde voorruit hebben, om zo optimale bescherming te bieden voor de inzittenden. De zijruiten van nagenoeg alle auto’s zijn op hun beurt gemaakt van gehard glas. De meeste achterruiten van de auto’s van tegenwoordig zijn ook gemaakt van gehard glas, maar hier zijn veel uitzonderingen op te vinden. De Mercedes S-klasse en de Audi A8-modellen hebben bijvoorbeeld een gelaagde achterruit. Is de achterruit van gelaagd glas gemaakt en niet van gehard glas, dan is autoruit reparatie voor uw auto ook mogelijk. Wanneer het gaat om autoruit reparatie, gaat het dus in de meeste gevallen om de voorruit.

Bekende automodellen die geen geharde maar gelaagde zijruiten hebben, zijn onder andere de C4 SpaceTourer van Citroën en de Grand C4 SpaceTourer. Er zijn echter meer modellen die mogelijk gelaagde zijruiten hebben waarbij autoruit reparatie wél mogelijk is. Zijn de zijruiten van uw auto door de vorige eigenaar vervangen en weet u niet zeker welk soort glas het is? Kijk dan naar de code die op de ruit staat.

Autoruit reparatie of de autoruit vervangen?

Op het moment dat de geharde zijruiten of geharde achterruiten beschadigd raken, door bijvoorbeeld vandalisme of de gevolgen van een storm, dan moeten deze autoruiten vervangen worden. Gaat het echter om de voorruit, een zijruit óf om een achterruit die gemaakt is van gelaagd glas, dan is het belangrijk om te kijken of het gaat om een sterretje of dat er al daadwerkelijk een scheur te zien is. Bij grotere schade is het belangrijk dat de autoruit vervangen wordt. Autoruit reparatie is doorgaans mogelijk bij sterretjes tot een grootte van 2 centimeter. Aangezien deze verder kunnen scheuren, is het belangrijk om op tijd in actie te komen.

Zeker bij een gecoate voorruit is het belangrijk om direct in te grijpen. Wanneer er ruitschade ontstaan is in de voorruit door een steentje, een slagboom op een parkeerplaats of flinke vogel tegen de voorruit, dan heeft een gecoate voorruit een nadeel. Zelfs bij een klein sterretje. De coating in de voorruit bestaat namelijk uit aluminium. Wanneer dit aluminium in aanraking komt met vocht, ontstaat er op den duur een zilverkleurige vlek in de voorruit waardoor het zicht beduidend afneemt. Daarom is het nooit verstandig om door te rijden met ruitschade in een gecoate voorruit, want de prijs voor een voorruit vervangen ligt aanzienlijk hoger dan de kosten voor autoruit reparatie.

Zelf aan de slag of uitbesteden?

Autoruit vervangen en niet verzekerd? Wanneer autoruit reparatie niet meer mogelijk is, betekent dit niet direct dat het een enorm probleem is. De prijs van een voorruit ligt lager dan u denkt. U heeft namelijk helemaal geen voorruit nodig met een merklogo via uw eigen merkdealer. De autoruiten die voorzien zijn van een merklogo vallen in de hogere prijscategorie, terwijl zij op exact dezelfde manier gemaakt worden als de after market autoruiten. Het enige verschil is dat er op de ene ruit wel een duurbetaald logo staat en op de andere niet. Bent u zelf handig, werkt u met regelmaat aan uw auto en heeft u iemand die u kan assisteren? Dan is het goed om te weten dat u bij sommige aanbieders ook alleen de ruiten, rubbers en/of lijsten kunt bestellen. U heeft de autoruiten en toebehoren in de meeste gevallen al binnen één tot twee werkdagen in huis zodat u direct aan de slag kunt. Is autoruit reparatie niet meer mogelijk, moet de ruit eigenlijk vervangen worden maar heeft u niet de tijd of de kennis om zelf uw autoruit te vervangen? In dat geval kunt u uiteraard ook bij de universele autoruitreparateur terecht. Ervaren monteurs monteren graag de nieuwe after market autoruiten in uw auto, zodat u weer veilig de weg op kunt.