Met een snelle blik op het vooruitzicht van 2021 zien we uiteraard veel bevorderingen en nieuwe geplande technologieën op gebied van elektrische auto’s. Misschien is het moment al gekomen dat u uw eerste EV (electric vehicle) al heeft gekocht maar voor sommige van ons zal dat nog steeds een benzine motor zijn. Een EV heeft uiteraard een laadkabel nodig, opladen is het nieuwe tanken. Echter zijn er verschillende soorten laadkabels die weer bij specifieke automerken horen en dat is waarschijnlijk de reden dat u hier bent beland. We zullen dus voor u een duidelijk beeld creëren van welke laadkabel u voorzien moet zijn.

We splitsen het alvast op in 2 soorten

We kennen 2 soorten als we het wereld segment bekijken en dus niet ingaan op details. Vrijwel alle automerken die we kennen hebben aan afkomst uit de Europese hoek en dan met name Frankrijk, Italië en Duitsland, maar ook vanuit de andere kant van de wereld hebben wij een grote stroom van auto’s die achter elkaar door europa binnen stroomt. Deze zijn afkomstig uit Amerika of Japan. Om deze twee soorten te onderscheiden hebben ze beide een andere naam om het overzichtelijk te houden, Amerika en Japanse auto’s maken gebruik van laadkabel type 1 en de Europese auto’s hebben een laadkabel type 2. Dat is echter ook de standaard kabel voor in Nederland en u zult deze dus vinden bij laadstations.

Verschillende laadcapaciteiten

Merk je dat de auto van je buren sneller oplaad dan die van u, vraag dan eens naar de oplaadcapaciteit van die van uw buren. Daar zit namelijk verschil in, verschillende laadsnelheden kunnen ontstaan door andere auto’s en andere laadstations. Afhankelijk van welke capaciteit uw laadpaal kan geven aan de auto moet daar een kabel voor gekozen worden. De 4 soorten die we kennen staan hieronder genoteerd;

  • 1-fase 16A
  • 1-fase 32-A
  • 3-fase 16A
  • 3-fase 32A