Het duurt niet heel lang meer, aankomend jaar (2019) start de serie productie van de eerste elektrische aangedreven Porsche, maar we hebben nu alvast de naam en eerste specs van het model. De naam heeft een Oosterse oorsprong en vrij vertaald waar het merk voor staat: levendig jong paard (de naam Mustang was al bezet). Porsche wil met de nieuwe naam refereren aan het trappelende paard, zoals dat sinds 1952 centraal staat in het Porsche logo.

600 pk-systeem vermogen

Twee permanent-synchroon elektromotoren met een systeemvermogen van meer dan 400KW oftewel 600 pk zorgen ervoor dat de Taycan in minder dan 3,4 seconden op de 100km/per uur zit en in minder dan 12 seconden op de 200KM/u Porsche zegt het volgende over het uithoudingsvermogen van de taycan:

“Het uithoudingsvermogen van de Porsche taycan is tot nu toe door geen enkele andere elektrische auto bereikt. De Taycan kan meervoudig voluit accelereren zonder vermogensverlies en de actieradius volgens NEDC bedraagt meer dan 500 km”

Oké, het laatste is dus echt gênant. Waarom zou je nu nog NEDC-testcyclus als meetmethode? De Tesla model S had 6 jaar geleden(!) als een actieradius van 430 km, maar dat werd al snel uitgebreid naar 480 km (P85D). Inmiddels is het ongeveer 610 km.

En dan hebben we het nog geen eens gehad over de acceleratie. In Slechts 2,5 seconden rost de Tesla Model s P100D (met ludicrous mode) vanuit stilstand naar de 100 km/u. daar is later zelfs nog een tiende seconden van af gegaan. Porsche blijft echter vasthouden dat de Taycan geen concurrent is van de Tesla model s. Logische wat dat gevecht verliezen ze namelijk met deze specs lijkt dat wel bevestigd

Waarschijnlijk zijn de marketing genius van Porsche de Tesla roaster vergeten. Deze auto heeft net geen bereik van 1000 km, inclusief een topsnelheid van 400 km/u en een acceleratie van uit stilstand naar 100 km/u in 1,9 seconden. Daarnaast is er natuurlijk Rimac, met de nieuwe C_two. Als ze die ook vergeten zijn: 1.914 pk, 2300 Nm, een sprint in minder dan 2 seconden en een maximumsnelheid 412 kilometer per uur. En dat alles op elektriciteit. Zijn de specs van de Porsche dan echt de beste wat ze kunnen aan bieden.

Het wordt investeren

Terwijl Tesla al jarenlang bezig is, gaat Porsche pas sinds kort aan de slag met elektromobiliteit. Ze willen tot 2021 investeringen doen van meer dan 6 miljard euro dat is ook wel nodig, om een beetje in de buurt van de concurrent te komen. Van al die miljarden wordt zo’n 500 miljoen euro ingezet voor de ontwikkeling van Taycan-varianten en afgeleide versies. Ongeveer 1 miljard euro is bestemd voor de elektrificatie en hybridisering van de bestaande range en daarnaast zijn er enkele honderden miljoenen gereserveerd voor de uitbreiding van productiefaciliteiten. Voor nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility is 700 miljoen euro beschikbaar.

Voor meer interessante weetjes volg onze blog magazineauto’s