Het Is eindelijk zover tesla is niet meer de enige. Jaguars eerste elektrische SUV. De I-Pace krijgt een 90 kWh sterke batterij met 480 kilometer rijbereik. 0-100 km/u? 4,3 seconden.

 

Het concept dateert van 2016, toen jaguar aankondigde zich bezig te houden met de I-pace de eerste elektrische auto van Jaguar. Zoals gewoonlijk bij Jaguar blijft het productiemodel trouw aan de conceptversie een lage motorkap een schuin aflopend daklijn geven hem een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt. In het radiatorrooster zitten lamellen die open en dicht kunnen.

Zwaarte punt

De SUV biedt plaats aan vijf personen en beschikt over een totale kofferruimte van 656 liter. De motoren op de assen en de batterij die in de vloer is ingewerkt zorgen voor een optimale 50/50 gewicht verdeling in de I-pace en voor en laag zwaarte punt. Dat bevindt zich 13 centimeter lager dan ze broertje de F-pace. De I-pace is luchtverend beschikbaar.

400 pk

De twee elektromotoren, op de voor en achteras, produceren samen 400 pk en 696 Nm. Dit vergroot de dynamiek op alle oppervlakken moet vergroten en explosieve presentaties moet opleveren. De I-pace haalt 0-100 km/u met gemak uit stilstand binnen 4,3 seconden. Hiermee is de jaguar alleen al een concurrent van de Tesla SUV (model X). Tijdens een Autotest bleek dit, Jaguars I-pace won op een renbaan van 400 meter met een auto lengte verschil van de tesla model x.

480 kilometer

De 431 cellen van de lithium-ion batterij kunnen 90kw aan elektriciteit opslaan. Hierdoor haalt de I-pace volgens de WLTP-cyclus een theoretisch rijbereik van 480 kilometer. In de praktijk zal dit minsten rond de 350 kilometer tussen twee laadbeurten moeten opleveren, het kan zelfs 400 zijn als u een lichte rechtervoet heeft. Aan een snellader (100 KW) kan de I-pace 90% van zijn volledige rijbereik tanken in 45 minuten, en rond de honderd in 15 minuten. Aan een thuislader van 7KW duurt een 100% laatbeurt 10 uur.

Uniek pedaal

Net als de nieuwe Nissan leaf, kan de jaguar bestuurd worden met een enkele pedaal. In de praktijk kan je in de meeste situaties de auto doen vertraging om je voet van het gaspedaal te halen. Door de rijmodes ‘’intens’’ wordt dan de regeneratieve remkracht gebruikt, tot 0,4 G. een klassiek rempedaal blijft er uiteraard nog steeds.

Geconcentreerd

De technologische uitrusting van de Jaguar I-Pace is aangepast aan elektrisch rijden. Zo houdt het navigatiesysteem rekening met de omgeving om een weg te kiezen die de batterij zoveel mogelijk spaart. Het nieuwe “Touch Pro Duo”-infotainmentsysteem met twee schermen van de Range Rover Velair maakt ook hier zijn opwachting. Met Jaguar In Control Remote kunnen eigenaars het laadniveau van hun batterij opvragen, of checken of ze nog voldoende rijbereik hebben om op het werk te geraken. De I-Pace is ook de eerste Jaguar met “over-the-air”-updates.

Vraagprijs

De bestelling proces voor de jaguar I-pace zijn nu geopend. In Nederland kost het instap model € 80.330. daarboven staan de uitrusting versies je hebt de I-pace SE de startprijs begint bij € 88.420 en de vraagprijs van de I-pace HSE is € 94.480. special voor de lancering is er ook nog een rijkelijke uitgerusten ‘’First Edition” uitgebracht. Die kost 103.440. Op de batterij geeft Jaguar een garantie van 8 jaar bij een minimumniveau van 70% van het oorspronkelijke laadvermogen. De jaguar is voor het grootste deel al verkocht in Nederland dit heeft te maken met de lease kosten. Op de jaguar zit 4 procent bijtelling als je hem voor 2019 aanschaft.

Voor meer interessante weetjes volg onze blog:  magazineauto’s