Het is April, en dat betekent dat de allrounder van Porsche 10 jaar bestaat. Namelijk de wel bekende: Porsche Panamera. Dat betekent feest voor Porsche.

Porsche als volumemerk

Eerst even een stukje terug in de tijd, want het is namelijk wel bijzonder dat Porsche het volumemerk is. Er was bijvoorbeeld veel vraag naar de SUV’s of de sedans in de wat luxere merken. Zo heb je bijvoorbeeld de Lamborghini Urus, Bentley Bentayga of Aston Martin Rapide. Porsche: dit werd gezien als ‘’kleine sportauto’s’’ maakte opeens naast de wel bekende 911 en Boxer, de Cayenne. Veel andere automerken gingen ook aan de slag met het produceren van SUV’s. De Cayenne was een groot succes en was het voor Porsche duidelijk: ze moeten nog een soort uitbrengen wat zo succesvol werd. Dit moest namelijk de Porsche Panamera worden, dit gebeurde in 2009.

Waar was er voor de Panamera?

De Porsche Panamera kwam niet helemaal uit het niets. De motor voorin is iets wat Porsche al vaker gedaan had, en is daarom niet nieuw, bijvoorbeeld de Porsche 924, 944 en 928 hadden dit ook al. Wat we nog niet hadden gezien bij Porsche was de vierdeurs versie, althans, op de productiemodellen. Klopt, de 911 Troutman-Barnes was een vierdeurs, alleen was deze niet echt bekend geworden met zijn 2 exemplaren.

Vierdeurs

Porsche moest en zal een vierdeurs model uitbrengen. In 1988 kwamen ze met de Porsche 989, dit was eigenlijk een combinatie van de 928 en de 911. Dit moest eigenlijk ook wel want hij lijkt eigenlijk wel veel op de 911, maar hij was wel anders als je keek naar de lay-out. Het idee van de 989 was: een handige vierdeurs met een Porsche motor voorin die toch kon voelen als een 911.

Panamera

Na lang zitten ontwerpen en denken kwam die dan eindelijk, de Porsche Panamera. Het bleek al snel een schot in de roos te zijn in 2009. Er waren vanaf 2009 tot 2016 veel smaken in de Panamera, je kon kiezen voor de S, 4S en de Turbo. Je kon daarop nog een keer kiezen of je een V6 of een V8 wilde, dit bij mekaar zorgde voor een goede 300 pk. Iets daarna kwam er een model met een Diesel variant, deze kreeg uit eindelijk 250pk. De Panamera kreeg een tijdje daarna een topmodel: namelijk de Turbo S, deze had maar liefst 570 pk. Het was een auto die erg snel was voor zijn soort, al helemaal als je kijkt wat die weegt namelijk 1900 kg. In 2011 kwam de Panamera met een hybride versie, deze had een elektro motor en werd ook erg populair.
Embed from Getty Images

10 Jaar oud

10 jaar is natuurlijk heel wat en dus was het feest voor Porsche, daarom kwam Porsche met wat cijfertjes. Er zijn in totaal maar liefst 235,400 Panamera ’s afgeleverd. Waarvan 161,700 de 1e generatie zijn en 73,700 de 2e generatie van zijn. Veder ging de Panamera de hele wereld over, toch bleef die in Europa het bekendste. Namelijk 41% van de Panamera ’s bleven in Europa. In America was er 28% en in China rijden er 29% van de gemaakte Porsche ’s rond.